ARCHIEF

Garters Expo 1996

copyright Olivier Jansen TVA

Het kijkdoos-effect van de kunst-jarretel

INTERVIEW, ERIC ARENDS
gepubliceerd op 26 maart 1996 in De Volkskrant

Moeilijkheden met de Amsterdamse zedenpolitie heeft Webers Holland nog niet ondervonden. Had best gekund. In de etalage van deze ‘unieke exponent van de internationale avantgarde-mode’ hangt een jarretelletje met een motief dat niet veel verschilt van de plaatjes van versierde geslachtsdelen die in veel kaartenwinkels te koop zijn
Die mogen vanaf deze week niet meer ‘op ooghoogte’ in de rekken staan. Maar Webers kan het pikant bewerkte kledingstuk waarschijnlijk gewoon in de vitrine laten hangen. Vanwege het idee achter de afbeeldingen van de onverhulde schaamlippen. Dat heeft namelijk te maken met kunst.

In kapitalen staan de letters van dat woord op de jarretelgordel, zij het in een andere volgorde: KUNTS.’Een woordgrapje’, zegt Desiree Webers, ontwerper van de lingerie. Ze heeft gedaan, zegt ze, wat veel meer ontwerpers zouden moeten doen: stilstaan bij wat je maakt. Als designer kun je dan tot verrassender conclusies komen, meent ze. En: ‘Jarretels geven een soort kijkdoos-effect.’

Sinds november vorig jaar streven Webers en haar zwager Teun van Wely in een monumentaal pandje op de Kloveniersburgwal ‘naar een nieuwe benadering van mode en kunst’. Je kunt wel beweren dat Amsterdam de stad van de vrijheid is, maar volgens Webers en Van Wely zijn de meeste mensen zeer behoudend gekleed. ‘Wij laten zien wat allemaal mogelijk is.’

Tot de mogelijkheden van Webers Holland behoren rokjes van plastic tafelkleed, jurken met opgeplakte tepels, oogbollen op tepelhoogte of met blond okselhaar, vazen en boudoirtasjes met maraboe-veren en, natuurlijk, jarretels. Uit die laatste categorie zijn er, tot juni, 76 tentoongesteld: 65 van Webers en 11 van collega Petra Frissen. Ze heten Snakecharmer (omklemd door een plastic speelgoedslang) of Hare Hoogheid, Waitin’ For Ya (waarbij een spin ‘de man als het ware in de val lokt’) en Nice Chick! ‘afkomstig uit de reeks gordels met een rubberen kippekontje.

Speelgoed- en dierenwinkels blijken een rijke inspiratiebron. De eigenaar van een dierenwinkel vertelde haar over zijn andere nering, een hengelsportzaak. Of Webers wellicht iets kon met zijn kunstvisjes die in de hengelwereld als lokaas worden gebruikt, luidde de vraag.
‘Daar ben ik toen mee aan de slag gegaan’, zegt Webers. ‘Het klinkt misschien raar, maar vrouwen worden soms ook geassocieerd met vis.’ Vanuit die gedachte zijn de visjesvreter-, lipvis- en fishy smell-jarretels ontstaan, waarbij het artificiele lokaas de schede van de vrouw suggereert.

Gaat dat allemaal niet veel te ver? Zouden de avantgardistische creaties van Webers niet eerder thuishoren in een eros-shop? De ontwerper vindt van niet. Ze kan het weten. ‘De afgelopen jaren werkte ik voor twee bedrijven in erotische vrouwenkleding, maar voor hen ben ik toch vaak te extreem.’

OK, aanvankelijk had ze zelf ook wel last van ‘een soort moreel referentiekader’. Zo dacht ze dat de jarretelgordels met close up-seksfoto’s misschien beter ‘in een kastje achter een gordijntje konden hangen’. Maar ze wende er aan. ‘Kleding heeft gewoon met erotiek te maken’, zegt Webers. ‘Kleren accentueren de mannelijkheid of vrouwelijkheid. Ik ga daar gewoon iets verder op door. Ik wil geen kleren maken waarbij alleen het kraagje iets hoger is, of de jurk iets langer. Ik wil iets nieuws maken, grenzen verleggen.’

Toch is ze hier en daar wel een grens genaderd, geeft Webers toe. Ze wijst op een modelletje rechtsonder aan de muur. ‘Daarop staan de visjes toch wel erg ver uit elkaar. Dat is misschien een beetje te. Voedt Webers met haar werk niet een, eh, bepaalde visie op de-vrouw-als-lustobject? Als ze zegt dat de kip-jarretel ‘het voor mannen makkelijker maakt om een opmerking als Nice Chick! te rechtvaardigen’, omdat zij dan kunnen wijzen naar de decoratie op de gordel van de draagster, dan zijn we toch terug bij af? Verkeerde conclusie. ‘Het maakt de positie van de vrouw juist stevig’, zegt Webers. ‘Tijdens het feminisme mocht dit allemaal niet, nee. Maar vrouwen zijn zich weer bewust van hun seksualiteit. Wie haar seksualiteit gebruikt, maakt zich als vrouw sterk. Het geeft je de touwtjes in handen.’

Funshopping

Funshopping was a hype during the late nineties. From the archives: the Webers Holland pages from the Funshopping Amsterdam guides (click on pictures to enlarge):